Nyttig informasjon ved utarbeidelse av reguleringsplaner

Innhold

Fant du det du lette etter?

Takk for din tilbakemelding

hva forsøkte du å finne?


Kontaktinformasjon

Sissel Pettersen
Avdelingsleder Plan
Tlf: 481 52 729
E-post: sissel.pettersen@nittedal.kommune.no

Reguleringsplan

Reguleringsplan er et arealplankart med tilhørende bestemmelser som angir bruk, vern og utforming av arealer og fysiske omgivelser. Reguleringsplan kan utarbeides som områderegulering, jf. Plan og bygningsloven (PBL) § 12-2, eller detaljregulering, jf. § 12-3.

Kommunen anbefaler forslagsstiller å ta kontakt på et tidlig tidspunkt. Erfaring viser at prosessen da blir mer effektiv. Sentrale bestemmelser om utarbeidelse og behandling av ulike typer planer, finnes i PBL.

PBL krever at reguleringsplaner skal utarbeides av fagkyndige. Dersom du ønsker å utarbeide planforslag, men ikke innehar relevant kompetanse, kreves det at du kontakter en konsulent som kan dette. Arkitektbedriftene og Rådgivende Ingeniørers forening (RIF) med flere kan gi tips om utøvere.

Er du interessert i å vite mer om planlegging og planprosessen kan du lese mer om dette under om planarbeidet.

Når må jeg regulere?

Det er flere grunner til å utarbeide en reguleringsplan. Det må i utgangspunktet utarbeides detaljreguleringsplan når:

  • Det foreligger krav om detaljregulering i overordnede planer
  • Tiltaket er ikke i tråd med gjeldende regulering
  • Det skal bygges i uregulerte områder

Ta kontakt med planavdelingen dersom du er i tvil om du må detaljregulere, eller du har spørsmål om hva du kan gjøre innenfor en eksisterende reguleringsplan.

Er eiendommen/arealet ikke avsatt til byggeformål i gjeldende kommuneplan må innspillet om endret arealbruk rettes til kommunen gjennom rullering av kommuneplanen.

Hvem kan fremme reguleringsplan?

Private tiltakshavere, organisasjoner og myndigheter har rett til å fremme forslag til detaljregulering. Loven krever imidlertid at det bak en privat detaljregulering står ekspertise som kjenner til lovverk og forvaltningssystem, og planen må oppfylle visse minstekrav til framstilling.

Private forslag må innholdsmessig følge opp hovedtrekk og rammer i kommuneplanens arealdel. Private tiltakshavere kan kontakte planavdelingen, som vil vurdere om tiltaket må detaljreguleres før det kan gjennomføres.

Utarbeidelse av private reguleringsplaner

Her finner du relevant informasjon for utarbeidelse av private reguleringsplaner: 

Nittedal kommunes veileder for private planforslag 

Relevante lovverk og nasjonale veiledere

Kart og digitale kartdata

Generell informasjon om arealplanlegging

Nittedal kommunes kommuneplan

Formingsveileder

 

Gebyrer

2.1 Generelt

Etter dette regulativet skal det betales gebyr for følgende elementer iht. lov om

planlegging og byggesaksbehandling, Lov 2008-06-27 nr 71 (Plan- og bygningsloven,
heretter PBL):

  • reguleringsplan PBL kap 12
  • planprogram PBL §§ 11-13 og 12-9
  • reguleringsendring PBL § 12-14

For planbehandling gjelder følgende betalingsbetingelser:

  1. Gebyr for planinitiativ, planbehandling, planendring, planprogram eller dispensasjon skal innbetales i forbindelse med første politiske behandling.
  2. Ved skriftlig tilbaketrekking av en sak og før den legges ut til offentlig ettersyn, skal det betales 50 % av fullt gebyr. Det samme gjelder når en sak må anses som uaktuell som følge av manglende oppfølging av saken fra forslagsstiller.
  3. Gebyret avspeiler kommunens utgifter knyttet til plansaksbehandling og refunderes ikke selv om saken forkastes eller avvises. For øvrig vises det til kap.1 pkt. 1.4a.
  4. Det er adgang til justering av gebyr etter søknad. Det må fremmes begrunnelse for ønske om justert gebyr.

 

(Fra betalingsregulativ 2019)

 

2.2 Reguleringsplaner

2.2 Reguleringsplaner PBL kap. 12

Gjelder forslag til nye planer og planendring som krever ny planprosess. Samlet gebyr blir summen av pkt. 2.2 A tom. E.

2.2 A: Gebyr for behandling av planinitiativBetales Gebyr
For første gangs planinitiativ per politiske behandling  Kr 45 000

 Ved avvisning av planinitiativ faktureres overnevnte gebyr.

2.2 B: Arealgebyr etter planområdets arealBetales Gebyr
For arealer t.o.m. 3 000 kvm per søknad  Kr 154 000
Tillegg for arealer over 3 000 t.o.m. 10 000 kvm per kvm Kr 8
Tillegg for arealer over 10 000 kvm per kvm Kr 2

 

2.2 C: Bygningsgebyr etter bebyggelsens arealBetales Gebyr
For bygg t.o.m. 10 000 kvm BRA per kvm  Kr 20
Tillegg for bygg fra 10 001 t.o.m. 20 000 kvm BRA per kvm Kr 8
Tillegg for bygg utover 20 000 kvm BRA per kvm Kr 2

Det beregnes bygningsgebyr etter det BRA (inkludert parkering under tak) som planen maksimalt kan utløse iht. bestemmelser, beregnet på bakgrunn av BYA og regulert areal.

Det skal betales gebyr for arealer som ligger både over og under terreng.

Ved regulering for ombygging medregnes byggets totale areal, ved påbygg skal kun ny bebyggelse regnes med.

2.2 D: Tilleggsgebyr

Det kan kreves et tilleggsgebyr pr ekstra medgått time (jf. kap 1.6) dersom:

  • Forslagsstiller fremmer endringsforslag (utbyggers ønske) etter formelt mottatt komplett planforslag og før 1.gangsbehandling
  • Forslagsstiller fremmer endringsforslag (utbyggers ønske) etter 1.gangsbehandling/offentlig ettersyn som krever ny 1.gangsbehandling
  • Kommunen inngår avtale om bundet framdrift
  • Digitalisering av plankart og tilpasning av format for innlegging i GIS-database må utføres av kommunen. Minstepris 4 timer, kr 4 180.

 

2.2 E: Fratrekk for arealer

Følgende forslag til reguleringsformål er fritatt for gebyr:

  • Landbruks-, natur og friluftsformål
  • Grønnstruktur
  • Arealer som ikke kan bebygges og som kommunen av egen interesse eller av andre årsaker ønsker å tillegge planen, f.eks. for å komplettere planen (eks. tilliggende offentlig formål), eller for å rydde opp i uklare forhold omkring eksisterende planer. Veg- og parkeringsareal skal inngå i arealgebyrberegningen.

 

2.2 F: Gebyr for planer for arealer uten vesentlig bebyggelseBetales Gebyr

Herunder

  • Planer uten bebyggelse
  • Planer for større arealer uten vesentlig bebyggelse, for eksempel arealer for friluftsliv/idrettsanlegg, områder vernet etter annet lovverk som naturvern, kulturvern
per plan Kr 144 000

 

(Fra betalingsregulativ 2019)

 

2.3 Endring av plan

 

2.3 Endring av plan etter § 12-14, 1. ledd (fullstendig planprosess etter PBL § 12)

 

2.3 A: Arealgebyr etter planområdets arealBetales Gebyr
Endring av eldre planer før PBL 2008, areal t.o.m. 3000 kvm per søknad  Kr 154 000
Endring av planer utarbeidet etter PBL 2008, areal t.o.m. 3000 kvm per søknad Kr 72 000

Tillegg for arealer over 3000 t.o.m. 10000

per påbegynt kvm

Kr 8
For arealer over 10000 kvm per påbegynt kvm Kr 2

 

2.3 B: Bygningsgebyr etter nytt regulert bebyggelsesarealBetales Gebyr
For bygg t.o.m. 10 000 kvm BRA per kvm BRA  Kr 20
Tillegg for bygg fra 10 001 t.o.m. 20 000 kvm BRA per kvm BRA Kr 8
Tillegg for bygg utover 20 000 kvm BRA per kvm BRA Kr 2

Det beregnes bygningsgebyr etter det BRA (inkludert parkering under tak) som planen maksimalt kan utløse iht. bestemmelser, beregnet på bakgrunn av BYA og regulert areal.

Det skal betales gebyr for arealer som ligger både over og under terreng.

Ved regulering for ombygging medregnes byggets totale areal, ved påbygg skal kun ny bebyggelse regnes med.

 

2.3 C: Tilleggsgebyr

Det kan kreves et tilleggsgebyr pr ekstra medgått time (jf. kap 1.6) dersom:

  • Forslagsstiller fremmer endringsforslag (utbyggers ønske) etter formelt mottatt komplett planforslag og før 1.gangsbehandling
  • Forslagsstiller fremmer endringsforslag (utbyggers ønske) etter 1.gangsbehandling/offentlig ettersyn som krever ny 1.gangsbehandling
  • Kommunen inngår avtale om bundet framdrift
  • Digitalisering av plankart og tilpasning av format for innlegging i GIS-database må utføres av kommunen. Minstepris 4 timer, kr 4 180.

 

(Fra betalingsregulativ 2019)

 

2.4 Endring av reguleringsplan

2.4 Endring av reguleringsplan PBL § 12-14, 2. ledd (mindre og små endringer)

 

2.4 Endring av reguleringsplan PBL § 12-14, 2. leddBetales Gebyr
A Mindre endring av reguleringsplan  per plan Kr 55 500
B Liten endring av reguleringsplan som ikke krever ekstern varsling per plan Kr 20 000

 

(Fra betalingsregulativ 2019)

 

2.5 Planprogram og konsekvensutredning (KU)

 

2.5 Planprogram og konsekvensutredning (KU), PBL §§ 4,1, 12-9 og tilhørende KU-forskrift

 

2.5 Planprogram og konsekvensutredning (KU)Betales Gebyr
A Behandling av planprogram per plan Kr 31 900
B KU for tiltak etter sektorlov, ikke knyttet til plan etter PBL per plan Kr 31 900

 

(Fra betalingsregulativ 2019)

 

Utbyggingsavtaler

Utbyggingsavtaler reguleres av kap. 17 i plan- og bygningsloven, og er en frivillig avtale som inngås mellom kommunen og utbygger.

Kommunestyret fattet 18.12.2006 prinsippvedtak om bruk av utbyggingsavtaler i Nittedal kommune.

Prinsippvedtak om bruk av utbygginsavtaler i Nittedal kommune

Aktuelle elementer i en utbyggingsavtale er hva kommunen skal bidra med og hva utbygger skal bidra med. Det skal være forholdsmessighet i partenes bidrag. Avtalen kan regulere hvilke offentlige tiltak og anlegg som skal bygges, hvilken teknisk kvalitet de skal ha, hvem som skal finansiere anleggene og hvem som skal ha ansvar for drift og vedlikehold av ferdigstilt anlegg. Kommunen benytter også utbyggingsavtaler som et virkemiddel for å oppnå boligpolitiske mål.


Publisert: 13.10.2016 13.48.58
Sist endret: 28.11.2018 13.55